fredag 21. oktober 2011

Treningsrapport fra Kakautøver Hilde hoff

O2 boosting i oktober har fungert veldig bra for meg for å få rask fremgang og motivasjon underveis. Med fokus på 3 viktige økter i uka (intervall mandag, onsdag og fredag) kan resterende dager være litt daffe og litt lystbetont.

Siden Rye spinn ikke begynte før denne uka har jeg kjørt 3 * løpsintervaller i uka til nå.
5*4 / 5*6 / 5*9. 5*4 økta er den mest intensive i sone 4+. Disse øktene har gitt meg forbedring på kilometertiden. Veldig motiverende og jeg ser frem til å knuse tiden min ved neste testrunde i slutten av måneden.

Testresultat løp mølle før treningsperioden // 0 % stigning // 20 min // 4510 meter. Denne skal forbedres kraftig.

Søster er påmeldt Norse og venter spent på plass. Veldig hyggelig med en treningsdate slik at vi kan motivere og konkurrere med hverandre underveis :) Hun slenger seg med på mine økter, løper fletta av meg og vel så det..

Vi prøvde først å legge styrke økten på dagen mellom intervall øktene men erfarte da at kroppen ikke rakk å restituere seg. Dermed legger vi styrke treningen i forbindelse med intervall økten slik at vi får en daffe dag i mellom (med f eks svøm) Altså, slik det opprinnelig stod i treningsplanen fra KAKA.
På disse øktene er det ekstremt viktig med carbo påfyll underveis ellers blir det stjernesmell.

Vi (jeg) har begynt å notere alle styrkeøvelser og hva jeg tar fra gang til gang, slik kan jeg se fremgang og krysse check check for at øvelsen er tatt. Bra måte å huske alle øvelsene på og se fremgangen svart på hvitt for en som ikke er så opptatt av tall. I tillegg til de vanlige styrkeøvelsene knebøy, lårpress, markløft, dips etc bruker vi mye red cords. Det er bra svømmespesifikk styrketrening og bra for mage/rygg . Å bruke sin egen vekt samtidig som man bruker muskler for å stabilisere gjennom hele øvelsen. I tillegg har vi fokus på løpsspesifikk styrke som tåhev hopp med vekter, tåhev, trappehopp osv. Det har tydelig også gjort sitt for løpseffektiviteten.

Knut Anders har også vist meg løpedrills som jeg skal jobbe med.
Der kom forklaringen på tiden 5.5o på Norse. Dette kan forhåpentligvis bare gå en vei. Løpedrills er ment å skulle hjelpe på løpsøkonomi/arbeidsøkonomi der det for min del er mye å hente. Vi ønsker å aktivere løpsmuskulaturen og automatisere bevegelser som brukes under effektiv løping.

Høsten er en viktig årstid for kosetrening, jeg høres ekstremt målrettet ut over. Men det fine er at de 3 intervall øktene går unna på 3 timer og da er det mange timer igjen til kosetrening og ikke trening :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar