tirsdag 25. oktober 2011

Kurt Asle svarer på spørsmål :-)

Kurt Asle, jeg vil stille deg noen spørsmål som sikkert mange vil like å få svar på:

1) Hva tror du blir de største utfordringene med jobben som sportssjef i Sky?
Det blir nok å være "sjef" til mange av mine tidligere lagkompiser. Fordelen er jo at jeg allerde kjenner de...

2) Hva fikk deg til å velge sportsdirektørjobben i Sky?
 
Det var fordi jeg elsker sykkelsporten og miljøet.

3) Sky har i år fått mer ut av sitt potensiale og mannskap enn i det første året vil mange mene. Hva er årsakene til det etter din mening?
Det er fordi laget har satt seg, vi har lært hverandre å kjenne og vi fikk mye erfaring det første året. Det tar tid å etablere seg i toppen, i sykling som ellers.

4) Hvis du skal rangere høydepunktene i din proffkarriere har jeg sett at du naturlig nok viser til Touretappeseieren før Giroetappene du vant, men hva rangerer du som de viktigste rittene i din karriere i tillegg til disse og hvorfor var de så viktige for karrieren din?
VM seieren i U23 i San Sebastian i 1997 var nok den aller viktigste. Den første til at jeg ble proff. Det var ikke mange på den tiden som fikk med seg det vi nordmenn gjorde på den tiden, men med en seier her fikk de opp øynene :)

5) Hvilke personligheter i Norsk sykkelsport har bidratt mest utenom dere supersyklister, for at vi har en sykkelsport i stor framgang her hjemme på berget?
Helt klart media med TV2 i spissen. Men bak alt dette ligger det et fantatisk arbeid av utrolig av de mange frivillige som bidrar rundt omkring i klubbene.

6) Hva er Norges mest spektakulære sykkelruter som kan sykles på en dag?
Det må bli fra Eresfjord, over Vistdalsheia til Åndalsnes og opp Trollstigen. Er vel litt inhabil her da. Det fins mange flotte ruter og jeg har vel egenlig ikke syklet alt for mye i Norge de siste åra.

7) Hvorfor ønsker du å fortsette å bidra sammen med KAF for å utvikle KAKA videre?
Det er fordi jeg ser behovet for treningsveiledning og at jeg liker miljøet.

8) Hvorfor anbefaler du utøvere å søke hjelp hos KAKA?
Om du vil optimalisere din trening, i en ellers travel hverdag kan vi hjelpe deg å få best mulig utbytte av de treningstimene du legger ned.

9) Hva kan man få hjelp til ved å få coachinghjelp som man ikke kan klare ved å bare trene seg selv eller lese sykkeltips på nettet?
Du får konkrete svar på det du lurer på og personlig oppfølging på treningen av personer som har lang erfaring i sykling.

10) Hva gjør du om ti år?
Da jobber jeg med sykkel på en eller annen måte.

11) Hva er de viktigste egenskapene for å lykkes som syklist, og er det evt forskjeller mellom viktige kvaliteter for en proff og en mosjonist?
De samme egenskapene går igjen. Tenk langsiktig, sett deg mål og sørg for at motivasjonen er bra. Trivsel og miljø er nøkkelord.

12) Mange ønsket nok at du skulle fortsatt i minst et år til. Hvorfor var dette uaktuelt for deg?
Jeg har vært heltidssyklist i 20 år og følte at nå var tiden inne for å bruke tiden litt annerledes. Sykkel vil fylle det meste av min tid også i fremtiden, men nå vil jeg kunne trene litt annerledes og mer alternativt.

13) Du har vært en av våre klart mest populære proffer og har i allefall hatt den mest aktive fanklubben virker det som. Hva har du å si til alle dine trofaste fans og beundrere som har stått trofast hos deg i alle disse årene og hva tror du selv er årsaken til din popularitet?
Jeg har utrolig mange å takke, ikke minst mine fans og supportere. Jeg har følt at syklingen betyr mye for mange og det har gjort syklingen mer meningsfylt. Årsakene til populariteten er sikkert mange. Sykkel er jo en sport alle har et forhold til på en eller annen måte. Åpenheten i sykkelsirkuset, også på topp nivå, er stor. Man kan komme nær på utøverne, før, under og etter konkurransene.

Takk Kurt J

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar